W pobliżu muzeów Benakisa i Sztuki Cykladzkiej, niedaleko miejsca, gdzie Vasilis Sofias łączy się z Vasileos Konstantinou, ulokowało się kilka muzeów o dość wąskiej specjalizacji.
Muzeum Bizantyjskie
Vasilis Sofias 22, 400 m od Muzeum Benakisa, D5; wt.-nd. 8.30-15.00; lOOOdr. Największym walorem Muzeum Bizantyjskiego jest chyba jego lokalizacja: bowiem mieści się ono w willi, należącej niegdyś do księżnej de Plaisance, zakochanej w Grecji francuskiej wdowy po napoleońskim generale, który wspierał finansowo Powstanie Greckie.
Aby w pełni docenić eksponaty — niemal wyłącznie ikony, umieszczone w dwóch odnowionych galeriach — niezbędne jest pewne zainteresowanie tą tematyką, które można w sobie rozbudzić odbywając wcześniej wycieczkę do kościołów Mistry, Dafni czy Osios Loukas. Podpisy są niemal wyłącznie po grecku, niewiele można się też dowiedzieć o rozwoju poszczególnych stylów, które, im bliżej XVI w., tym bardziej wskazują na wpływy włoskiego Odrodzenia, przede wszystkim za sprawą osiadłych w Grecji Wenecjan. W salach z tyłu wystawiono liczne wyroby z marmuru, a także zrekonstruowano bazylikę.
Muzeum Wojny
Vasilis Sofias 24, zaraz obok Muzeum Bizantyńskiego, D5; wt.-sb. 9.00-14.00, nd. 9.30-14.00; wstęp wolny.
Jedyny wkład junty wojskowej z lat 1967-74 w „kulturę”. Im bliżej czasów współczesnych, tym silniejsze są, jak można przewidzieć, akcenty militarystyczne i prawicowe: kampania w Azji Mniejszej, wojna domowa, greckie wojska w Korei itp.
Jednak wcześniejsze epoki potraktowano tu znacznie bardziej naukowo, dzięki czemu można się sporo dowiedzieć o sztuce wojennej od czasów mykeńskich po bizantyjskie i tureckie. Szczególnie atrakcyjnie prezentują się liczne modele i makiety miast i zamków w Grecji — tak antycznych, jak i średniowiecznych.
Narodowa Galeria Sztuki
Vasileos Konstantinou 50, za Muzeum Wojny obok Hiltona, E5; wt.-sb. 9.00-15.00, nd. 10.00-14.00; wstęp 150dr.
Eksponowane w Galerii Narodowej zbiory sztuki greckiej ( od XVI w. do współczesności) raczej rozczarowują. Jednym z nielicznych interesujących malarzy współczesnych jest Nikos Hatzikyriakos-Gikas (Gika), którego liczne prace wystawiono na parterze. Na półpiętrze kilka płócien „prymitywisty” Theofilosa (więcej jego prac obejrzeć można na Place — zob. str. 69). Zwykle ciekawe są wystawy okresowe, o których informują plakaty oraz zawiadomienia w czasopiśmie The Athenian.